* صنایع موفق که انباشت سرمایه دارند میتوانند در صنعت خودرو ورود کنند و برای تولید سریعتر و مدلهای به روزتر شریک خارجی بگیرند.
* نمیتوان به برندی مانند پژو اجازه بازگشت به ایران نداد، این شرکت با خودروسازان داخلی از نظر قطعهسازی و صنعتی، محصول مشترک دارد.
مجتمع واردات اعلام کرد: شرکتهای واردکننده خودرو باید فرآیند ثبت سفارش و مراحل تخصیص و تأمین ارز را طی کنند و اگر همه مراحل براساس آنچه پیشبینی شده پیش برود از آذر و دی ماه باید شاهد ورود خودروهای وارداتی به کشور باشیم.
این مجتمع با تاکید بر این که همه مردم باید از آزادسازی واردات خودرو به کشور منتفع شوند، خاطرنشان کرد: در مواردی اعطای مجوزها و رفع ممنوعیتها به نام مردم و به کام دولتها و برخی گروههای نزدیک به قدرت بوده است. بر این اساس باید ضمن پرهیز از رانت باید مراقب بود که منافع مردم لحاظ شود که لازمه این کار آن است که تشکلهای اقتصادی تخصصی که از بدنه بخش خصوصی تشکیل شدهاند در مسیر تصمیمسازی و تصمیمگیری اجرای آییننامهها قرار گیرند.
گفته شده است: در واردات خودرو به کشور، خودروهای لاکچری و دست دوم موضوعیت ندارند. «سرمایه و ثروت» در گفتوگو با دکتر منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی فعالیت برندهای خارجی در ایران و چگونگی ورود خودروهای اقتصادی پرداخته است:
* آیا شرکتهای تولیدکننده خودرو هم میتوانند واردات اتومبیل داشته باشند؟
– نخیر، شرکتهای تولیدکننده اجازه ندارند در واردات خودرو وارد شوند، با این حال افراد و مجموعههایی که زیرساخت خدمات پس از فروش دارند منعی برای ورود اتومبیل نخواهند داشت. در این میان، شرکتهایی که خودروهای اقتصادی وارد میکنند باید بتوانند تولید محصول را هم انجام دهند. این افراد یا مجموعهها در موضوع سرمایهگذاری یا خود به تنهایی عمل میکنند یا شریک خارجی میآورند و یا با یکی از شرکتهای خودروساز داخلی شراکت میکنند و حتی میتوانند از مشوقهایی که در نظر گرفته شده است، بهرهمند شوند.
* ظاهراً شرکت زر ماکارون میخواهد در عرصه خودرو فعالیت کند، وزارت صمت با این رویه موافق است؟
– ما یک سری صنایع موفق داریم که انباشت سرمایه دارند و طبق مذاکراتی که با وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتهاند، اجازه یافتهاند در حوزههایی مانند معدن و خودرو فعالیت کنند و تفاهمنامههایی در این زمینه به امضا رساندهاند. من که میگویم چیز بدی نیست، وقتی یک تولیدکننده ماکارونی از نظر سرمایهگذاری در صنعت غذا اشباع شده چه اشکالی دارد در صنعت خودرو ورود کند و با استفاده از متخصصان خودروسازی در این عرصه فعالیت نماید.
* این مجموعهها میتوانند شریک خارجی هم داشته باشند؟
– بله، قطعاً با شریک خارجی میتوان در زمینه تولید مدلهای به روزتر، سریعتر به نتیجه رسید.
* اگر ایران در موضوع برجام با طرفهای خارجی توافق کند، در آن صورت بازگشت برندهایی مانند پژو به ایران مطرح خواهد شد. باتوجه به این که این گونه شرکتها در همسویی با ترامپ، ایران را ترک کردند، آیا دوباره امکان شراکت با خودروسازهای داخلی را خواهند داشت؟
– برندهایی مانند پژو با خودروسازان داخلی قرار دارند، باید دید از نظر حقوقی چه تصمیمی میتوان گرفت. یک زمان آنها از تفاهمی که کردهاند تخطی میکنند که در آن صورت باید خسارت بدهند، یک وقت هم در قرارداد، اجازه رفتن داشتهاند، پس میتوانند بازگردند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این که وقتی خودروسازی با شرکتی مانند پژو شراکت میکند از نظر صنعتی و قطعهسازی، محصولشان یکسان میشود و نمیتوان گفت من این مجموعه را کنار میگذارم و با برند دیگری کار میکنم، چرا که همکاری با یک شرکت و برند جدید، حداقل ۳ تا ۴ سال زمان میبَرَد.
ارسال یک دیدگاه