• خانه
  • مقاله
  • گزارش
  • فرهنگ و هنر
  • ورزش
  • تجارت و گردشگری
  • جامعه
  • بهداشت و سلامت
  • صنعت و معدن
  • پولی و مالی
  • ورود
سرمایه و ثروت
  • شنبه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ورود
سرمایه و ثروت
  • خانه
  • مقاله
  • گزارش
  • فرهنگ و هنر
  • ورزش
  • تجارت و گردشگری
  • جامعه
  • بهداشت و سلامت
  • صنعت و معدن
  • پولی و مالی
خانه
جامعه

پیدا و پنهان خیابان‌های غذا؛ «ون کافه»ها می‌توانند پروانه کسب بگیرند

۱۴۰۱-۱۰-۱۳ اخبار, جامعه
پیدا و پنهان خیابان‌های غذا؛ «ون کافه»ها می‌توانند پروانه کسب بگیرند

* رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان: خیابان‌های غذا نه بهداشت دارند، نه قیمت مصوب، بلکه منبعی برای درآمد شهرداری تهران شده‌اند

* خیابان غذا باید براساس نیازسنجی راه‌اندازی شود و نظارت‌پذیر باشد. قراردادن ده‌ها اغذیه‌فروشی در ۳۰ تیر تهران فقط به ترافیک منطقه دامن زده است

* کامیاب بهرودی

«ون‌کافه»ها (۱) و رستوران‌های سیار، تمهیدی هستند که مردم بتوانند فارغ از هزینه‌های بالای رستوران‌های شیک، غذایی با سبک متفاوت و البته قیمت پایین میل کنند. در این روند، نخستین نقطه‌ای که در ایران به صورت رسمی با نام «خیابان غذا» افتتاح شد، «۳۰ تیر» در قلب پایتخت است. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره تأکید دارد: اگر طرحی مبنی بر ایجاد «خیابان غذا» به شهرداری ارایه شود، این طرح در صورت همخوانی با شرایط موجود و اطمینان از عدم ایجاد مزاحمت برای کسبه و ساکنان با حفظ مالکیت حقوقی به فراخوان گذاشته می‌شود. ضمن این که باتوجه به برنامه‌ریزی مدیریت شهری اگر تصمیم به احیای یک خیابان گرفته شود، موضوع طی دو مرحله به مزایده گذاشته می‌شود تا یک فرد حقیقی یا حقوقی مجری اجرای آن باشد.

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: در این پروسه صدور مجوز برای «ون‌کافه»ها آسان‌تر از رستوران‌های سیار ماشینی است. لذا متقاضیان با مراجعه به شهرداری، مجوز سه ماهه دریافت می‌کنند که به ازای هر کد ملی یک مجوز «مشاغل سیار موتوری» صادر می‌گردد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد، در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ایجاد حداقل ۷ «خیابان غذا» در تهران در حال اجراست.

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان با بیان این که خیابان‌های غذا با شرایط فعلی مورد قبول نیست و جای اعتراض دارد، اظهار داشت: هیچ نظارتی بر این اماکن صورت نمی‌گیرد، شهرداری برای غرفه‌ها تنها جانمایی کرده است در حالی که آنان بایستی با دریافت پروانه کسب از اتحادیه، فعالیت کنند. اسدالله احمدی شهریور که با خبرنگار «سرمایه و ثروت» سخن می‌گفت، افزود: بر این اساس در خیابان‌های غذا نه از بهداشت خبری است و نه از قیمت‌های مصوب، لذا باید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر ۳۰ تیر، باب همایون، پیروزی و جیحون، مناطق دیگری هم برای خیابان غذا در نظر گرفته شده است که ما در جلسه‌ای خواستار توقف گسترش آنها بودیم. حتی مقرر شد نیروی انتظامی کار جمع‌آوری را انجام دهد که با اعتراض‌های اخیر در پایتخت ظاهراً کار مسکوت مانده است.

خبرنگار ما پرسید: بهداشت محیط بر عرضه موادغذایی در این اماکن نظارت دارد؟ رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان پاسخ داد: گمان نمی‌کنم چرا که اگر نظارتی وجود داشت به واحدی که آب ندارد، اجازه فعالیت نمی‌دادند، ضمن این که نحوه نگهداری موادغذایی در غرفه‌ها جای سوال دارد.

احمدی شهریور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره «ون کافه»ها گفت: آنها هم پروانه کسب ندارند، با این حال آیین‌نامه‌ای توسط کمیسیون‌ نظارت تدوین شده است که ون‌کافه‌ها بتوانند در آینده مجوز بگیرند، لذا این مساله منوط به تأیید اداره بهداشت می‌باشد.

این فعال صنفی با بیان این که «خیابان‌های غذا» منبع درآمد شهرداری تهران شده است، یادآور شد: راه‌اندازی این گونه اماکن بایستی با نیازسنجی صورت بگیرد وگرنه چه دلیلی دارد در نقطه‌ای مانند سی تیر، ده‌ها اغذیه‌فروشی کنار هم قرار بگیرند و به ترافیک در یکی از شلوغ‌ترین نقاط پایتخت دامن بزنند. «خیابان غذا» باید با ضابطه باشد، شهرداری بهتر است آسایش جامعه را هم در نظر بگیرد.

وی به وضعیت واحدهای اغذیه‌فروشی در پایتخت اشاره کرد و با بیان این که بسیاری از کسبه که مغازه‌هایشان اجاره‌ای بود، در کرونا دوام نیاوردند، خاطرنشان کرد: با اعتراض‌های اخیر در تهران، فروش اغذیه‌فروشان به شدت کاهش یافته است و آنها فعالیت‌شان را روی بیرون‌بَر متمرکز کرده‌اند تا محصولات‌شان را به خانه‌ها و محل کار مردم برسانند.

خبرنگار ما پرسید: چرا در اغذیه‌فروشی‌ها، نوآوری کمتر دیده می‌شود و تنوعی در کار نیست؟ احمدی شهریور پاسخ داد: تنها بالای ۱۴۰ برند در صنف ما فعالیت دارند که با مراجعه به منوی آنها می‌توان غذاهای متنوعی یافت. واحدهای عادی هم برای جلب مشتری ابتکارهای خود را دارند.

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان ادامه داد: در آیین‌نامه ما چیزی در مورد آموزش واحدهای صنفی پیش‌بینی نشده است، با این حال از لحاظ بهداشتی، موارد لازم در مورد بهداشت محیط اعمال می‌شود.

پی‌نویس:

(۱) تاریخچه «ون کافه» (food truck) به ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

در آن زمان چارلز گودنایت به عنوان یک گاوچران امریکایی برای گله‌دارانی که در ایالت تکزاس دام‌های خود را جابه‌جا می‌کردند با دستکاری یک واگن قدیمی ارتش و جاسازی سیستم‌های پخت و پز و قفسه موادغذایی نخستین ون کافه را راه‌اندازی کرد.

«ون کافه»ها می‌توانند به صورت دائم در شهر تردد کنند و مکان‌های مختلف را به لحاظ درآمدی بررسی نمایند. با این حال آنها برخلاف کافه‌های ثابت به منابع بهداشتی از قبیل آب فراوان، لوازم شست‌وشو و ساختارهایی مانند آشپزخانه و ظرف‌شویی دسترسی ندارند.

در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور، علاوه بر فولکس واگن، خودروهایی نظیر وانت پراید و وانت پیکان در ون‌کافه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای خرید آماده آنها می‌توان به سایت‌های اینترنتی مراجعه کرد.

 

  • کلید واژه ها
  • اغذیه‌فروشان
  • تهران
  • خیابان غذا
  • رستوران‌های-سیار-ماشینی
  • شهرداری
  • ون کافه
مطالب مشابه
پاسخ بانک رفاه به شهرداری

پاسخ بانک رفاه به شهرداری

۱۳۹۹-۰۹-۰۲
دستگاه ها ترجیح می دهند سپرده های خودرا در بانک ها نگهداری کنند؛ پنهان کاری دولتی ها در پرداخت حقوق ومزایا

دستگاه ها ترجیح می دهند سپرده های خودرا در بانک ها نگهداری کنند؛ پنهان کاری دولتی ها در پرداخت حقوق ومزایا

۱۴۰۱-۰۹-۱۲
پرمصرف ها هزینه واقعی آب را نمی پردازند؛ یارانه میلیاردی دولت برای استخرهای لاکچری

پرمصرف ها هزینه واقعی آب را نمی پردازند؛ یارانه میلیاردی دولت برای استخرهای لاکچری

۱۴۰۱-۰۶-۱۸

ارسال یک دیدگاه لغو پاسخ






۱_۲۶۵۲۷۶۸۹۹۷
۸
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
گالری عکس
photo 2018-03-26 18-06-13
Untitled Panorama1
IMG 0094
photo 2018-03-26 18-06-51
photo 2018-03-26 18-06-47
DSC 1092hhg
photo 2018-03-26 18-07-12
IMG 0111
photo 2018-03-26 18-06-27
photo 2018-03-26 18-07-03
photo 2018-03-26 18-06-37
photo 2018-03-26 18-06-56
photo 2018-03-26 18-06-32
photo 2018-03-26 18-07-08
« ‹ 1 از 3 › »




درباره ما ارتباط با ما

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. 2020 © sarmayevaservat