* دولت در خودروسازان ۵ درصد سهام دارد اما به اندازه ۵۰۰ درصد دخالت میکند. ما میگوییم خودروسازی باید به بخش خصوصی سپرده شود.
* به جای این که بساط قرعهکشی جمع شود، بخش خصوصی را هم در سامانه متمرکز عرضه خودرو قرار دادهاند. اقدامات وزارت صمت با قانون مغایرت دارد.
وزارت صمت اعلام کرد: همه خودروسازان باید هرگونه عرضه خودرو را صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعهکشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانهتر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.
این وزارتخانه تأکید دارد: از مزیتهای سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که بیش از آن چه توان تولید خوروساز است فروش صورت نگیرد و تعهداتی که فراتر از توان است اتفاق نیفتد بلکه براساس همان تعدادی که مجوز فروش داده میشود فروش فوری و پیشفروش انجام گیرد.
گفته میشود در این برنامه چون امکان عرضه از سایر مسیرها مسدود شده بنابراین به طور موقت عرضه خودرو به بازار متوقف میگردد که این به معنای بستن جاده عرضه محصولات تولیدی خودروسازان است. بر این اساس سیگنال توقف عرضه خودرو به بازار به صورت روانی بر خریداران و فروشندگان تأثیر منفی خواهد داشت و به اعتقاد بسیاری از دستاندرکاران خودرو سبب رشد قیمتها میشود.
«سرمایه و ثروت» درباره اقدامات وزارت صمت در حوزه خودرو با دکتر عزتالله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفتوگویی انجام داده است که در ادامه میآید:
* وزیر صمت گفته بود قرعهکشی خودرو از سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد اما این اتفاق روی نداد؟
– بله، ایشان تأکید داشت تا اردیبهشت، بساط قرعهکشی جمع میشود اما در همان ماه اعلام میکند که بخش خصوصی هم باید در این سامانه قرار گیرد. اقداماتی از این دست از نظر ما تناقض آشکار است و با قانون مغایرت دارد لذا وزارت صمت باید پاسخگو باشد.
* مجلس، در قبال اقدامات وزارت صمت تنها موضع انتقادی دارد که پاسخ لازم را هم دریافت نمیکند؟
– نه، ما فقط انتقاد نمیکنیم بلکه توضیح میخواهیم. مجلس معتقد است هر قدر دولت کمتر در کار مردم دخالت کند، موفقتر است.
* موضوع واردات را چگونه ساماندهی کردهاید؟
– واردات، دست دولت است و باید تنظیمگری کند. آنچه در این برنامه مدنظر است این که اولاً رضایت مردم جلب شود ثانیاً به تولید داخل لطمه نخورد. باید منتظر ماند و دید چه میشود.
* فکر نمیکنید دخالت دولت در حوزه خودرو بیش از اندازه است و این امر به خودروسازی ما هم آسیب میرساند؟
– مشکلات ساختاری و گرفتاری خودروسازان ما به خاطر دولتهاست که تصور میکنند خودروسازان حیاط خلوت آنها هستند. این شائبه موجب شده که تولید و رقابت شکل نگیرد و ارتقای تکنولوژی هم مدنظر نباشد، البته دولت سیزدهم به این نتیجه رسیده که در خودروسازی حضور نداشته باشد و نظر مجلس هم همین است.
* درباره نظر مجلس توضیح دهید؟
– ببینید، دولت در خودروسازان ۵ درصد سهام دارد ولی به اندازه ۵۰۰ درصد دخالت میکند. خودروسازان هم اگر واقعاً میخواهند خودروساز باشند باید از سهام دولتی فاصله بگیرند. شاید دولت بگوید که میخواهد سهام خود را در خودروسازی حفظ کند که در آن صورت بایستی به اندازه سهمی که دارد حرف بزند و دخالت کند. با این حال توصیه مجلس این است که دولت باید به فکر حکمرانی باشد و خودروسازی را به بخش خصوصی بسپارد، ضمن این که سیاستگذاری و اعمال سیاستهای خودرویی از وظایف دولت خواهد بود.
* گفته شده که برخی از خودروسازان روسی تمایل دارند به قطعهسازان ایران سفارش قطعه دهند. اگر ما در زمینه قطعهسازی این قدر معتبر به شمار میرویم، چرا نیروی انتظامی میگوید قطعات خودروهای ما مطمئن نیستند و مثلاً روی موضوعی مانند ایربگ حساس شده است؟
– اگر کشوری بخواهد در صنعت خودرو رشد کند باید قطعهسازی آن ساماندهی شود. ما قطعهسازان بسیار خوبی داریم که محصولاتشان در اروپا خریدار دارد. با این حال آنها هم گرفتار مسایل خودروسازان هستند. البته اگر به خواستههایشان رسیدگی شود میتوانند بهترین شرایط را فراهم کنند.
* اخباری از مجلس به گوش میرسد که نمایندگان از عملکرد وزیر صمت رضایت ندارند و میخواهند او را استیضاح کنند. چنین چیزی درست است؟
– استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص حق مجلس است و اگر نمایندگان لازم بدانند از حقشان استفاده میکنند.
* در مورد وزیر صمت از این حق استفاده میشود؟
– نمیدانم!
ارسال یک دیدگاه